Eminescu, mereu Eminescu

Eminescu, mereu Eminescu

Vineri 15 ianuarie a avut loc în sala de lectură a bibliotecii C.C.D. o acţiune festivă dedicată poetului  „Mihai Eminescu”. Acţiunea a făcut parte dintr-un proiect mai larg care a avut ca obiective: trezirea interesului elevilor fată de poezia lui Mihai Eminescu, stimularea capacităţii de analiză a unui text literar, stimularea capacităţii de sintetizare a unor idei şi de redare a lor atât în limbaj cât şi grafic, îmbunătăţirea capacităţii de interpretare a unor poezii.

Proiectul a fost un proiect în parteneriat între Casa Corpului Didactic şi Liceul Sportiv Alba Iulia, parteneriat în care au fost implicate bibliotecara Viorica Onişoru (C.C.D. Alba), învăţătoarea Dana Aranca David şi bibliotecara Raluca Gheorghiu (Liceul Sportiv Alba Iulia).

„Subiectul” şi „predicatul” întregii activităţi a fost colectivul de elevi ai clasei a IV-a B. Elevii acestei clase nu sunt la prima activitate de acest tip. De-a lungul anilor anteriori au mai fost organizate proiecte comune la care copii au participat cu plăcere.

Şi de această dată aşteptările noaste au fost depăşite, atât prin numărul mare de participanţi (aproape întreaga clasă) cât şi prin implicarea copiilor, care s-a făcut în cel mai serios mod posibil.

Copiilor li s-a propus să citească o carte de poezii ale lui Mihai Eminescu, să-şi aleagă poezia preferată, să o transcrie caligrafic şi să facă un desen sau un colaj inspirat de poezia respectivă. Pasul următor a fost prezentarea în cadrul festiv a poeziei alese şi a desenului cu argumente. Chiar dacă unele argumente s-au repetat, elevii au fost foarte serioşi şi implicaţi în ceea ce au făcut  După ce toţi elevii au prezentat a urmat o discuţie liberă despre poezie în general, despre lectură şi cărţi preferate. Am constatat că elevii au citit surprinzător de mult, că le plac poeziile şi nu numai poeziile.

Ultima activitate a elevilor a fost stabilirea unui top 10 al preferinţelor clasei, top în care elevii să treacă poeziile preferate.

Implicarea „Din tot sufletul” a elevilor a fost dovedită şi de greutatea cu care s-a întocmit acest top, copii revenind de mai multe ori asupra preferinţelor lor. Într-un final acesta a fost stabilit şi spre surprinderea noastră nu numai că nu a coincis cu poeziile selectate de elevi dar a fost mult diferit. Chiar dacă majoritatea poeziilor ilustrate au apărut în top ele nu au fost pe primul loc, de unde concluzia că la alegerea poeziei de prezentat, un criteriu de bază a fost şi lungimea ei.

Poeziile alese au fost, în ordine descrescătoare a locurilor: Luceafărul, Diana, Floare albastră, Lacul, De-aş avea…, Dintre sute de catarge, Şi dacă…, Somnoroase păsărele…, La mijloc de codru… Ce te legeni …, Fiind băiet păduri cutreieram, Stele-n cer, La steaua.

Bineînţeles că nu s-au putut opri la 10 poezii ci placându-le foarte mult au pus şi câte două poezii pe un loc aşa că top-ul s-a lungit.

Faptul că pe primul loc a fost aleasă poezia „Luceafărul” (fără ca învăţătoarea să influenţeze în vreun mod alegerea) dovedeşte că elevii au ajuns la o maturitate a lecturii pe care eu personal nu am sperat-o. Încă o dată sloganul „Tinerii din ziua de azi nu mai citesc” s-a dovedit un fals.

Viorica Genţiana Onişoru

PROIECT EDUCATIONAL

Poezia sufletului meu – poezii ale lui Mihai Eminescu

Scopul proiectului: Dezvoltarea interesului pentru lectură

Organizatori:  bibl. Viorica Genţiana Onişoru, Casa Corpului Didactic Alba, înv. Dana Aranca David, bibl. Raluca Gheorghiu, Liceul Sportiv Alba Iulia,

Parteneri:      – Casa Corpului Didactic Alba

Liceul Sportiv Alba Iulia

Obiective generale ale proiectului:

– Creşterea calităţii procesului instructiv-educativ prin:

–         Stimularea interesului elevilor faţă de lectură;

–         Realizarea unor schimburi de idei între elevi.

Obiective specifice:

–         Trezirea interesului elevilor fată de poezia lui Mihai Eminescu;

–         Stimularea capacităţii de analiză a unui text literar;

–         Stimularea capacităţii de sintetizare a unor idei şi de redare a lor atât în limbaj cât şi grafic.

–         Îmbunătăţirea capacităţii de interpretare a unor poezii

Organizarea şi lansarea proiectului:

Perioada: 3 ianuarie – 15ianuarie 2008

Activităţi:

– Conceperea şi discutarea proiectului cu toţi partenerii – Viorica Genţiana Onişoru,  Dana Aranca David şi Raluca Gheorghiu

– Alcătuirea planului de desfăşurare a activităţilor – Viorica Genţiana Onişoru, Dana Aranca David.

– Mediatizarea proiectului în clasă– Dana Aranca David.

– Selecţia cărţii de poezii existente în bibliotecile celor două instituţii şi prezentarea lor – Raluca Gheorghiu, Viorica Genţiana Onişoru.

– Împrumutarea către elevii doritori a cărţilor existente în biblioteci – Raluca Gheorghiu, Viorica Genţiana Onişoru.

– Înscrierea  elevilor doritori în proiect – Dana Aranca David.

– Explicarea modului de prezentare a poeziei preferate şi acordarea de consultanţă la cerere -Viorica Genţiana Onişoru, Dana Aranca David.

– Prezentarea în cadrul unei activităţi festive, a poeziei preferate de către fiecare elev înscris în proiect, argumentarea alegerii.- Viorica Genţiana Onişoru, Dana Aranca David, Raluca Gheorghiu

– Întocmirea unei liste cu toate poeziile alese, multiplicarea listei şi împărţirea la toţi elevii clasei în vederea întocmirii unui top al preferinţelor – Dana Aranca David.

– Centralizarea datelor obţinute şi întocmirea unui top final – Raluca Gheorghiu.

– Publicarea unei publicaţii care să cuprindă poeziile selectate şi prezentarea lor de către copii –  Viorica Genţiana Onişoru, Dana Aranca David, Raluca Gheorghiu.

Desfăşurarea acţiunii festive:

Data:15 ianuarie ora 12  2010.

Plan de desfăşurare:

–         Prezentarea activităţii şi a participanţilor (Dana Aranca David)

–         Prezentarea unor date biografice despre Mihai Eminescu (Raluca Gheorghiu)

–         Prezentarea de către elevi a poeziilor preferate.

–         Discuţii între participanţi

Participanţi: elevi clasei a IV-a

Invitaţi: d-na prof. Elena Vinceller, directoarea Liceului Sportiv Alba, D-nul  prof. Marcel Stan directorul Casei Corpului Didactic Alba, alte cadre didactice doritoare.

Resurse:

Materiale:

–         Spaţiul de desfăşurare  sala de lectură a Bibliotecii Casei Corpului Didactic Alba, spaţiul sălii de clasă şi al bibliotecii Liceului Sportiv Alba.

–         Materiale diverse necesare pentru buna desfăşurare a activităţi (asigurate de fiecare elev).

–         Materiale şi aparatură pentru realizarea revistei (Comitetul de părinţi al clasei, calculatoare, scanere, copiatoare şi imprimante din dotarea instituţiilor participante).

– Umane:

Elevi din clasele a IV-a şi cadre didactice ( Dana Aranca David, Raluca Gheorghiu) de la Liceul Sportiv Alba Iulia.

– Bibliotecara şi tehnicianul de la Casa Corpului Didactic Alba.

Rezultate aşteptate:

–         Participarea  a aproximativ 10 elevi.

–         Realizarea unei publicaţii şi editarea ei.

Evaluarea proiectului se va face prin:

–         Număr de participanţi.

–         Calitate rezultatelor obţinute.

Viorica Genţiana Onişoru

Anunțuri

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: